De tabletmarkt groeit steeds minder hard. In de eerste drie maanden van 2014 werden er maar 3,9 procent meer tablets verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Dat blijkt uit cijfers van IDC. De marktonderzoeker geeft schattingen voor hoeveel stuks fabrikanten naar winkel hebben verzonden, niet hoeveel tablets consumenten hebben gekocht.

In januari, februari en maart van dit jaar verscheepten tabletmakers ruim 50 miljoen exemplaren, maar net iets meer dan de 48,6 miljoen van een jaar eerder.

Consumenten lijken minder warm te lopen voor de draagbare, platte computers met aanraakschermen. De groei in de tabletmarkt vlakt sterk af, zoals blijkt uit de onderstaande grafiek.

IDC wijst naar de opkomst van grotere smartphones als reden voor de afvlakkende groei. Er zijn steeds meer telefoons op de markt met schermen van rond de 6 inch, die het midden houden tussen een tablet en smartphone.

Ook zouden consumenten geen reden om een nieuwe tablet te kopen, omdat hun huidige exemplaar nog voldoet.

Apple blijft marktleider

Apple claimt in het eerste kwartaal 32,5 procent van de markt, aldus IDC. De maker van de iPad ziet het marktaandeel al geruime tijd gestaag dalen doordat er meer goedkopere Android-tablets over de toonbank gaan. Op twee derde van de verkochte tablets draait het besturingssysteem van Google.

Bij de afgelopen kwartaalcijfers toonden analisten zich bezorgd over de tegenvallende iPad-verkoop. Topman Tim Cook maakt zich echter geen zorgen over de lange termijn. "De tabletmarkt zal de pc-markt binnen een paar jaar overvleugelen en Apple zal daarvan profiteren", aldus de topman tijdens de toelichting op de resultaten.

Net als op de smartphonemarkt is Samsung de grootste plaaggeest van Apple, al hebben de Zuid-Koreanen op de tabletmarkt Apple nog niet ingehaald. Asus en Lenovo volgen op plek drie en vier.

Lees ook

Waarom Apple steeds meer op Microsoft lijkt

iPad-verkoop valt tegen, maar hoop op meer dankzij Microsoft

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl